Veranderen, alleen wanneer je er echt zin in hebt.



Veranderen doe je alleen maar succesvol als je er zin in hebt. Dat klinkt lekker makkelijk he en dat is het ook, maar toch doen we het niet als vanzelfsprekend. We kiezen nog te vaak veranderingen die waarvan we vinden dat we ze moeten doen. En weet je, dat werkt echt niet op de lange termijn.


Misschien is dit ook een verklaring van het chronisch falen van mijn pogingen om te stoppen met roken. Het is me diverse keren gelukt om maanden en jaren te stoppen en dan ineens is daar weer het gat in mijn motivatie en begin ik weer… Hoe dat komt? Ik heb er geen zin meer in. Oude gewoontes komen weer om de hoek zeilen en daar ga ik … Roken is best fijn als je verslaafd bent toch…, maar net gezond, ik weet het.


Ik heb nu een andere benadering gekozen, namelijk die dingen die ik wil veranderen ook echt te willen. Mij dus niet meer te focussen op dingen die van mijzelf of mijn omgeving ( “oh gut..rook jij weer..) moeten. Oké, roken is nog steeds slecht voor mijn gezondheid, maar ik focus mij nu o.a. op meer gezondere voeding en regelmatig sporten en buiten zijn.


Het is onderzocht door wetenschappers, oa. door BJ Fogg, een gedrags - en neuro wetenschapper, dat wanneer je je richt op dat wat je prettig vindt om te veranderen je kans van slagen veel groter is dat je ook uiteindelijk gaat slagen in de dingen die je van je zelf moet. Je verandert letterlijk belangrijke verbindingen in je hersenen die ook andere gebieden in je hersenen weer beïnvloeden.


Makkelijk? Nee echt niet, veranderen doe je niet in een paar dagen of een paar maanden, het kost je soms jaren. Je hebt er dus kracht, lef en veel doorzettingsvermogen voor nodig, maar het kan wel wanneer je je doel wat je wilt veranderen opdeelt in kleine en praktische haalbare stapjes. Daarover meer in mijn volgende blog.

9 keer bekeken0 reacties